top of page

Ядерні залякування та звільнені попи-колаборанти: телеграмна Вінниччина у червні 2024 року

Анонімні телеграм-канали не тільки увійшли в моду на Вінниччині, але й стали намагатись диктувати «повістку денну». Зазвичай, вони рекламуються на інших майданчиках, набивають першу тисячу-дві підписників за рахунок хайпових повідомлень. А далі – справа техніки, ботами робляться великі цифри «підписників», про що звітується замовникам. Мета таких «тєлєг» проста – відбити гроші замовника шляхом «підвищення політичного впливу» та розповсюдження потрібних наративів.

І це добре, якщо замовником є хтось з політиків – тоді канал перетворюється у буденний «срач» із хорошими та поганими. Але якщо насправді за каналами стирчать вуха агентури країни-агресора? Тоді вже цим мала б зацікавитись СБУ. 


Ядерна шизофренія заради хайпу


Та все ж головним засобом збільшення кількості підписників є хайп. Чим більше вдається емоційно захопити читачів – тим більше охоплення. Один із найпростіших методів є страх, поширення емоційно забарвлених повідомлень, які викликають тривогу щодо безпеки життя і здоров’я людини. Це базова штука. Особливо, враховуючи війну. Тобто, замість того, щоб заспокоїти читачів, подавати максимально правдиву, перевірену та збалансовану інформацію, телеграм-канали (переважно анонімні) ширять медіалайно.

Ряд вінницьких анонімних телеграм-каналів у червні розповсюдив повідомлення про те, що Західній Україні загрожує ядерний удар:


Скриншот тг-каналу "Реальна Вінниця"



Скриншот тг-каналу "Вінниця Момент"


Скриншот тг-каналу "Труха Вінниця"


При цьому вони посилаються (щоправда, не всі) на новину ТСН. Якщо її все ж прочитати, то вона не така страшна, як подають телеграм-канали, виривають з контексту і поширюють страшилки. Безпосередньо в матеріалі ТСН наводить слова Секретаря РНБО України Олександра Литвиненка для The Times про те, що путін може віддати наказ про застосування тактичної ядерної зброї, якщо його армія буде розбита. Також ТСН наводить слова Ігоря Романенка, генерал-лейтенанта у відставці, заступника начальника Генштабу (2006-2010 рр), де він розмірковуючи про те, куди б гіпотетично могли вдарити росіяни ядерною зброєю, називає як ціль Західну Україну. Оці всі роздуми та припущення були перекручені до рівня “росія готує ядерний удар по Західній Україні”. 

Власне, телеграм-канал «Реальна Вінниця» (майже 157 тисяч підписників) раніше вже робив вкид про “ядерний удар по Вінниці».


Скриншот тг-каналу "Реальна Вінниця"


Та й напередодні «цитати з ТСН» автори каналу намагалися полякати «ядеркою»:


Скриншот тг-каналу "Реальна Вінниця"


Що це тоді – біганина за хайпом чи свідома ІПСО?

Розглянемо окремі пости іншого каналу, «Вінниця Момент» (понад 9 тисяч підписників). Ось у цьому дописі йдеться про те, що про всі «довоєнні» права та соціальні гарантії потрібно забути, що в Україні буде середньовіччя і тому подібна зрада. 


Скриншот тг-каналу "Вінниця Момент"

При цьому, про відірваність авторів телеграм-каналу від місцевих медійників може свідчити те, що «Вінниця момент» приписала до видання «20 хвилин» журналіста і військовослужбовця Тараса Борисюка. Насправді Борисюк був редактором «Нової вінницької газети», а «20 хвилин» напередодні написали про те, що журналіст зник.


Скриншот тг-каналу "Вінниця Момент"


Іонафан Шредінгера


Початок червня запам’ятався ще однією медійною подією – апеляційним судом над «владикою Іонафаном» (керівником представників РПЦ на території Тульчинської та Брацлавської громад Вінниччини, справжнє ім’я – Анатолій Єлецьких, - авт.). Суд другої інстанції затвердив у силі вирок міського суду – п’ять років позбавлення волі із конфіскацією майна за чотирма кримінальними статтями, зокрема, у виправданні агресії РФ.

Проте згодом у медіа почала ширитись інформація, що діяча, відомого під агентурним ім’ям «Іонафан» російська сторона виміняла в України. При чому, від української сторони на час публікацій не було жодних коментарів про це – все базується виключно на повідомленнях ворожих медіа. Видання «20 хвилин» (36 тисяч підписників у телеграм), наприклад, на відміну від деяких анонімних телеграм-каналів, подало інформацію, зазначивши, що це повідомлення російських «ЗМІ»: 


Скриншот тг-каналу "Новини Вінниця 20 хвилин"


Телеграм-канал «Вінниця Момент» також посилається на «росЗМІ».


Скриншот тг-каналу "Вінниця Момент"


Телеграм-канал «Просто Вінниця» подав повідомлення російських «ЗМІ» як доконаний факт:


Скриншот тг-каналу "Просто Вінниця"


Так само і «Труха.Вінниця». У повідомленні цього каналу Іонафана звільнили від покарання і передали Росії:


Скриншот тг-каналу "Труха Вінниця"


Лише згодом на сайті LB.ua вийшов матеріал про те, що Іонафана обміняли на декількох військовополонених українських захисників, котрі утримувалися на росії. Між віддали та обміняли, погодьтесь, все ж є велика різниця і відсутність хайпової зрадоньки.


Короткий аналіз цих двох тем дозволяє зробити висновок, що навряд чи анонімні вінницькі телеграм-канали є елементами ІПСО країни-агресорки, проте медіагігієни в гонитві за хайпом вони не дуже дотримуються. Щобільше, намагаються подати особисті припущення та роздуми як доконаний факт лише задля того, щоб емоційно розхитати читачів і викликати емоції, які б за задумом могли конвертуватись у ріст підписників. 


Головне фото: Getty Images


Антон Булгаков, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінницькій області


Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews





7 переглядів

Comments


bottom of page